Luc en Colette slaan straks hun eigen zonnestroom op
Luc is biologieleraar en docentenopleider aan het ECL in Haarlem; zijn vrouw Colette is docent Frans en culinair redacteur voor weekblad Margriet. Toen er vrij onverwacht een flinke som geld vrijkwam, was het plan relatief snel gemaakt: een fantastische nieuwe keuken (buiten doorlopend onder een veranda) én een elektrische auto. Maar dan wel alles zo duurzaam mogelijk.
“Tien jaar geleden al kochten we onze eerste zonnepanelen”, vertelt Luc. “Dat gaf een goed gevoel. Nu kregen we de kans om alles nog één keer goed te doen, zodat we hier voor de rest van ons leven gebakken zitten.” Het liefst zou Luc helemaal van het aardgas gaan. “Maar dat ga je niet redden in dit huis. Daar krijgen we het niet goed genoeg voor geïsoleerd. Kijk, zo’n massief houten vloer willen we niet opofferen voor vloerverarming.”
Nieuwe generatie panelen
Wat wél kon, zetten ze in een rap tempo in gang: de verouderde spouwmuurisolatie (nog uit bouwjaar ’62) werd aangevuld, de ramen werden vervangen door hoogrendementsglas en de zonnepanelen werden vervangen door meer en beter: “Het rendement van de nieuwe panelen zelf is hoger dan tien jaar geleden”, vertelt Luc. “En dat effect wordt nog eens versterkt doordat deze niet serieel geschakeld zijn, maar parallel.”
Een vrij technisch verhaal dat erop neerkomt dat voorheen de zwakste schakel het rendement van alle panelen beïnvloedde, maar in dit nieuwe systeem niet meer. Luc laat de app zien die de opgewekte stroom per paneel in beeld brengt: “Vandaag was het zonnig. Kijk, we hebben bijna 20 kilowatt opgewekt, fantastisch toch? In januari en februari is dat zo’n 80 procent van ons eigen verbruik; in de rest van het jaar leveren we terug.”
Batterij op wielen
En daarmee komen we op een andere ingenieuze energieoplossing: Lucs nieuwe Kia EV6, die over een paar maanden voor de deur zal staan. “De vergoeding die je krijgt voor stroom die je teruglevert aan het net, wordt de komende jaren steeds lager”, legt Luc uit. “Bovendien worden we hier met mooi weer om de haverklap afgeschakeld van het net, omdat de bollenkwekers in de buurt ook zonnestroom opwekken. Het elektriciteitsnet kan de piek in die stroomtoevoer, midden op de dag, niet aan. Dus kun je beter op zoek naar een systeem om je eigen zonne-energie op te slaan voor gebruik in de avonduren.”
“Als ik deze auto overdag voor de deur zet, gekoppeld aan de panelen, dan laadt hij overdag op en kunnen we ’s avonds de stroom gebruiken om te koken op de inductieplaat en de lichten te laten branden.”
Dat systeem komt eraan, weet Luc, maar hij is wat dat betreft een echte koploper: “Kijk”, wijst hij op een brochure van de elektrische Kia die hij in bestelling heeft. “De hele onderkant van deze auto bestaat uit batterijen. Als ik deze auto overdag voor de deur zet, gekoppeld aan de panelen, dan laadt hij overdag op en kunnen we ’s avonds de stroom gebruiken om te koken op de inductieplaat en de lichten te laten branden.”
En zijn woon-werkverkeer dan? Daar wordt een auto toch vaker voor gebruikt? Luc lacht. “Ik heb al een tijdje een elektrische motor. Daar ga ik mee naar school. Trekt op als een tierelier, geen Tesla die me inhaalt. Maar op het schoolplein moet ik wel extra voorzichtig zijn; leerlingen horen je echt niet aankomen.” Colette heeft ‘nog een gewoon autootje’, bekent ze, “maar ook een elektrische fiets.”
Wachten op de warmtepomp
Het duurzame masterplan heeft nog twee ontbrekende schakels: het waterterugwinsysteem, waarvoor tweegrote tanks onder het grasveldje in de achtertuin zouden komen, bleek toch wat te prijzig. “Voorlopig kopen we nog maar even een mooie nieuwe regenton”, zegt Colette daarover. En de hybride warmtepomp is nog altijd niet geleverd.
“Die had daar al moeten hangen”, wijst Luc via het grote bovenlicht in de keuken naar de zijmuur van de woning. “Maar in Amsterdam is iedereen tegenwoordig verplicht om bij elke verbouwing een warmtepomp in de plannen op te nemen. De installateurs in de regio krijgen de aanvragen gewoon niet verwerkt. En dan gaan ook de gasprijzen nog door het dak. Ik heb de offerte voor die installatie al getekend, maar het is nog even afwachten wanneer hij komt. Dat kan nu nooit lang meer duren.”