Harro vindt autodelen handig, ook op vakantie

Tot voor kort stond er bij Harro Hooijer en zijn man nog ‘gewoon’ een auto voor de deur. Beiden gingen met het openbaar vervoer naar hun werk, want vind maar eens een parkeerplek in de binnenstad van welke stad dan ook. Harro stond nooit zo stil bij zijn vervoerskeuzes. Maar sinds ze zijn overgestapt op een autodeelsystemen, is hij overtuigd fan. “Het is echt superhandig. En voor ons goedkoper dan een eigen auto.”

Even vooropgesteld: autodelen is misschien niet voor iedereen een aantrekkelijk alternatief. Mensen die dagelijks veel gebruikmaken van de auto, kleine kinderen hebben of afgelegen wonen, willen wellicht liever een eigen auto voor de deur. Allemaal kwalificaties die niet gelden voor Harro en zijn man. “Wij wonen hier op nog geen tien minuten lopen van station Bloemendaal”, zegt hij. “Winkels en andere voorzieningen zijn op loop- of fietsafstand en we hoeven geen kinderen naar voetbal of feestjes te brengen. In ons leven blijkt autodelen prima te passen. We hadden er alleen nog nooit bij stilgestaan.”

Totdat hun auto ruim twee jaar geleden bij een verkeersongeval tijdens de wintersportvakantie total loss raakte. Harro: “Toen stonden we voor de vraag: kopen we een nieuwe? We hebben eerst een paar apps gedownload van autodeeldiensten, gewoon om het uit te proberen. Greenwheels heeft in de gemeente Bloemendaal vier auto’s rijden; voor MyWheels loop of fiets je even naar Haarlem. Het is eigenlijk zó laagdrempelig, dat we nauwelijks nog momenten hebben dat we een eigen auto missen. Die is er dus ook niet meer gekomen.”

Zonder abonnement

Een abonnement heeft Harro niet. Het is juist handig om per situatie te bekijken welke aanbieder het best past, vindt hij. “Het is hier in Bloemendaal nog niet gebeurd dat er geen auto beschikbaar was als we er een nodig hadden. Vaak boek ik op de ochtend zelf een auto via de app. Als het er echt op aan komt, reserveer ik iets langer van tevoren.”

Een favoriete aanbieder? Niet echt. Alle auto’s zijn prima, wat Harro betreft; selecteren gaat op basis van prijs. Die is best redelijk, vindt hij. “In het algemeen vergelijkbaar met de kosten van openbaar vervoer, schat ik. De prijsopbouw verschilt wel per aanbieder. De ene dienst rekent meer per kilometer, de andere meer per uur. Ook verschilt het servicegebied, ofwel de straal waarbinnen je de auto mag gebruiken. Voor Sixtshare is dat gebied wat ruimer. Als ik bijvoorbeeld met een auto van Amsterdam naar Rotterdam moet, dan betaal ik een intercitytarief van 4 euro bovenop de huurprijs en kan ik de auto in Rotterdam achterlaten.”

 

“Het is eigenlijk zó laagdrempelig, dat we nauwelijks nog momenten hebben dat we een eigen auto missen. Die is er dus ook niet meer gekomen.

 

Zelfs met de caravan

Ook in het buitenland kun je prima uit te voeten met autodeelsystemen, is Harro’s ervaring. “Vorig jaar gingen we bijvoorbeeld naar Zweden. Dan kijken we welke diensten daar beschikbaar zijn en installeren die apps van tevoren alvast. Bij de meeste grote treinstations staan deelauto’s van verschillende aanbieders. Go Virtuo wordt in veel landen aangeboden, of ShareNow. Allebei prima systemen. Je kijkt dan ter plekke welke auto’s er staan, waar je heen wilt, hoe lang je ‘m nodig hebt. Je meldt je aan, stapt in en rijdt weg. Je kunt zelfs op pad met de caravan, als je je vakantie ver genoeg vooruit vastlegt. Er zijn ook deelauto’s met trekhaak.”

Een zekere digitale behendigheid is wel een vereiste, voor een soepele switch tussen aanbieders zoals Harro die schetst. Maar de systemen zijn allemaal gebruiksvriendelijk, bezweert hij. Voor de flexibele reiziger zonder digi-vrees lijkt de deelauto dus een goed alternatief, ook financieel. “Zeker wanneer je het vergelijkt met de kosten van een aanschaf van een auto, de wegenbelasting, de verzekering, de onderhoudsbeurten… daar kun je heel wat kilometers voor rijden in een deelauto.”

Als enige nadeel benoemt Harro dat je vooraf moet aangeven tot hoe laat je een auto nodig hebt. “Bij sommige aanbieders kun je via de app verlengen, bij andere niet. Daar moet je even op letten.”

Vervang de tweede auto

Welk advies zou hij zijn medebewoners van Bloemendaal willen geven als het gaat om deelvervoer? “Voor gezinnen zou een deelauto wél een goede vervanger voor de tweede auto kunnen zijn. Kijk maar om je heen: allemaal opritten, maar nog steeds auto’s langs de straat. Veel Bloemendalers hebben een tweede auto. Als steeds meer mensen die gaan vervangen door een deelauto, wordt het aanbod vanzelf groter. Dat houden die diensten wel in de gaten. Zo grijp je nooit mis.”

Heeft u al eens uitgerekend wat een eigen auto voor de deur u kost? Op deze pagina geeft NIBUD een handig overzicht van de gemiddeld kosten per maand. Bij de ANWB kunt u de kosten specifiek berekenen op basis van (onder meer) uw kenteken.

Lees ook: