Jan-Paul deelt zijn auto’s met de buren

Jan-Paul Bourguignon is autoliefhebber. Vier heeft hij er. Maar tegelijkertijd is hij van de bewuste levensstijl. Aan zijn huis in Vogelenzang viel niet zo heel veel meer te verduurzamen, dus gooit hij het over een andere boeg. Jan-Paul verkleint zijn klimaatimpact door zijn auto’s te delen met een groepje buren en vrienden.

Wie bij Jan-Paul en zijn vrouw Arianne over de drempel stapt, voelt het meteen: hier wonen groene mensen. Je ziet het aan de stijl van meubileren (“Ik ben gek op Marktplaats”, zegt Jan-Paul) en je voelt het aan de gematigde binnentemperatuur (“Mijn jongste dochter zegt altijd ‘Pap, het is hier nog stééds koud. Voel je dat dan niet?!’”).

In 2013 begon de zelfstandig personeelsadviseur al met zonnepanelen. In etappes. Nu liggen er 19 op het dak. Voldoende voor de stroomvoorziening van het gezin én voor een belangrijk deel van het opladen van zijn Tesla. Maar die auto’s, daar komen we later op.

Metertjes

“Het leuke van zonnepanelen is dat die je eigen gebruik zichtbaar maken”, zegt Jan-Paul. “Ik had nog zo’n analoge elektriciteitsmeter; die zie je teruglopen als de zon schijnt. Later kwam daar een Wattcher bij waarop je in de keuken kon zien hoeveel stroom apparaten verbruiken. Dan zie je dat een wasmachine of een koffieapparaat bést veel energie nodig hebben. We hebben drie dochters, waarvan de oudste twee inmiddels de deur uit zijn. Zij hebben dat besef van huis uit meegekregen.”

Het huis van de familie Bourguignon is uit 1984. De isolatie was daarom wel prima. Jan-Paul: “Ik heb de spouwmuur nog laten checken, maar de man van De Energieke Burger zei dat er echt niks meer bij kon.” Het enige wat nog verbeterd kon worden, waren de ramen. Dus liet Jan-Paul het dubbel glas onlangs vervangen door isolatieglas. En? Merkt hij een verschil in comfort? Even blijft het stil. “Mwôah…”, grijnst hij. “Weet je wat het is? We hebben die ramen aan het begin van de coronaperiode laten plaatsen. Doordat we de afgelopen tijd veel meer thuis zijn geweest, is het van je energierekening moeilijk af te lezen of die ramen hebben geholpen. Maar we horen wel minder van de doorgaande weg. Er rijdt hier nogal wat voorbij.”

Autohobby

Een mooi bruggetje naar de auto’s. “Auto’s zijn mijn hobby”, zegt Jan-Paul. “Ik rij er graag in, ik ben er graag mee bezig.” Een Lotus had hij al, en sinds een paar jaar een Tesla. Die eerste is helemáál niet duurzaam, realiseert hij zich, maar daar rijdt hij niet zoveel in. De Tesla is duur in aanschaf, maar kost daarna haast niks meer, ook dankzij de zonnepanelen. In juli 2016 kwam er een Citroën C1 bij het wagenpark, overgenomen van zijn schoonmoeder.

“Op een gegeven moment vroeg de buurvrouw of ze die auto een keer mocht lenen”, vertelt Jan-Paul. “Het openbaar vervoer is hier niet zo best, dus je ziet hier relatief veel huishoudens met twee auto’s. Dan is het eigenlijk wel lekker als je die tweede auto flexibel bezit.” Dus toen de buurvrouw vroeg of ‘ze er iets over konden afspreken’, over die C1, was een tweede sleutel snel bijgemaakt.

 

“Ik verhuur de auto niet; het is meer een kostenneutrale bruikleen. Al snel kregen meer buren en vrienden lucht van deze afspraak en geleidelijk breidde het aantal leners zich uit.”

 

Kostenneutrale bruikleen

Jan-Paul vraagt een kilometervergoeding en de tank moet altijd vol zijn na gebruik. “Ik hoef er niet aan te verdienen”, legt hij uit. “Ik verhuur de auto niet; het is meer een kostenneutrale bruikleen. Al snel kregen meer buren en vrienden lucht van deze afspraak en geleidelijk breidde het aantal leners zich uit. Jan-Paul maakte een appgroep aan waarin allen kunnen aangeven wanneer ze de auto willen lenen en waarmee Jan-Paul de gebruiker achteraf een Tikkie stuurt voor de kosten. Een kilometertracker in de auto laat precies zien hoeveel kilometer er gereden is.

Toen Jan-Pauls schoonzus haar Opel Meriva eind 2019 van de hand wilde doen, werd ook deze auto in het deelsysteem opgenomen. “Er is hier in het dorp nog genoeg parkeerruimte, zowel aan de voor- als aan de achterkant van het huis. Anders was het een beetje asociaal geweest om er vier auto’s op na te houden.” Verdere uitbreiding gaat er niet komen. “Als een van de auto’s het begeeft, bekijk ik opnieuw of ik hiermee doorga of niet.”

Meer delen

Ook voor wat betreft andere spullen die je niet dagelijks nodig hebt, is Jan-Paul een voorstander van gezamenlijk gebruik. “Denk aan een ladder, een boormachine, of tuingereedschap. Waarom zou iedereen er daar een van moeten hebben? Buren mogen van mij altijd spullen komen lenen. En andersom komt de buurman af en toe de heggenschaar brengen. “Hier Jan-Paul, tijd om je heg te snoeien”, zegt hij dan. Dat is toch leuk?! Goed voor de sociale samenhang in een wijk.”

Lees ook: