Paspoort naar verduurzaming

Wilt u stappen zetten om uw huis te verduurzamen, maar hoort u niet tot de groep die er lol in heeft om offertes met elkaar te vergelijken en zelf een optimale prijs-kwaliteitverhouding bij elkaar te onderhandelen? Dan is Het Energiepaspoort van de Energiebespaarders misschien wat voor u. Het wat? Van wie? Vijf vragen aan Olga Lefevre van Energiebespaarders.

1. Wie zijn jullie?

“Wij zijn De Energiebespaarders, vijf jaar geleden opgericht door Jesse en Mark, twee jongens uit de energiebranche. Zij zagen een trend: steeds meer mensen willen hun woning energiezuiniger maken. Maar dat is best ingewikkeld. Waar begin je? Wat doe je wel en wat niet? Met welke aanbieder ga je in zee? Daarover brengen wij voor een kleine 200 euro een onafhankelijk advies uit: Het Energiepaspoort. Inmiddels werken we met dertig man, dus dat zegt iets over de vraag.”

2. Hoe gaat dat in zijn werk?

“Op onze website kun je een eerste Bespaarcheck doen. Op basis van kadastergegevens, aangevuld met een paar vragen over welke maatregelen u eventueel al hebt genomen en de samenstelling van uw huishouden, doen wij een schatting van het huidige energieverbruik en wat u zou kunnen besparen.”

3. Het viel me op dat de inschatting van de huidige kosten erg hoog was. Is dat om het aantrekkelijker te maken om te gaan verduurzamen?

“Die schatting is gebaseerd op landelijke gemiddelden. Uw eigen woongedrag is ook van belang: de een gaat zuiniger om met energie dan de ander.”

4. En waar wordt Het Energiepaspoort op gebaseerd?

“Daarvoor komt een van onze adviseurs langs om de situatie ter plaatse grondig te bekijken en met u te bespreken wat uw ambities zijn. Wilt u helemaal van het gas af of vooral extra comfort? Doet u het voor de besparing of voor het milieu? Hoe lang blijft u hier nog wonen? Op basis daarvan adviseren we welke ingrepen u zou kunnen doen en zorgen we dat u offertes krijgt voor de uitvoering van de maatregelen.”

5. Hoe weten klanten dat dit advies onafhankelijk is?

“Wij hebben er geen direct belang bij dat onze adviezen worden uitgevoerd. We hebben elk van de uitvoerders waar we naar doorverwijzen geselecteerd op basis van hun certificering, maar vooral ook op de ervaringen van onze klanten. Mocht er tijdens de installatie een fout gemaakt worden, dan zorgen wij dat het opgelost wordt. Klanten hebben er geen omkijken naar. Achteraf checken we altijd of de dienstverlening beviel.”

Lees ook:

Meedoen met Meerlanden: mei plasticvrij

Het valt u vast op in de keuken: het grootste deel van ons huishoudelijk afval…

Alweer een topjaar voor zonnepanelen

Wie in 2022 al zonnepanelen had, had een stuk minder last van de hoge energieprijzen.…

Herfstbladeren, wat doet u ermee?

In Bloemendaal worden vanaf oktober door de gemeente herfstbladeren van stoepen, pleinen en wegen opgeveegd.…